
Decizia nr. 9/44 din 29 martie 2016 

1 din 8 

 

CONSILIUL COORDONATOR                                                     

AL AUDIOVIZUALULUI 

DIN REPUBLICA MOLDOVA 

КООРДИНАЦИОННЫЙ СОВЕТ            

ПО ТЕЛЕВИДЕНИЮ И РАДИО   

РЕСПУБЛИКИ МОЛДОВА 

MD-2012, Chişinău, str. V. Pîrcălab nr. 46 

Tel.: (373 22) 27-75-51, fax: (373 22) 27-74-71 

http://www.cca.md 

MD-2012, Кишинэу, ул. В. Пыркэлаб, №. 46 

Тел.: (373 22) 27-75-51, факс: (373 22) 27-74-71 

              http://www.cca.md 

 

DECIZIA nr. 9/44 
din 29 martie 2016 

 

Cu privire la examinarea autosesizării 

membrului CCA, M. ONCEANU-HADÎRCĂ 

 

În conformitate cu prevederile art. 37 alin. (3) lit. a) din Codul audiovizualului, membrul CCA, 

M. ONCEANU-HADÎRCĂ, s-a autosesizat cu privire la materialul jurnalistic din cadrul emisiunii 

„Военная тайна”, difuzat de postul de televiziune „Ren Moldova” la data de 01.02.2016. 

În temeiul prevederilor art. 37 alin. (3) lit. a) din Codul audiovizualului, Direcţia monitorizare 

TV din cadrul Consiliului Coordonator al Audiovizualului a efectuat monitorizarea programului în 

cauză.   

Rezultatele monitorizării au atestat că postul de televiziune „Ren Moldova” a difuzat, la data 

de 30 ianuarie 2016 (ora: 13:01:25; în reluare la data de 01.02.2016, ora: 23:48:42), în cadrul 

emisiunii „Военная тайна”, un material cu durata de 22 min. 08 sec. plasat pe prima poziție, dedicat 

situaţiei politice din Republica Moldova.  

Prezentatorul emisiunii începe subiectul cu ideea că în prezent Republica Moldova îşi trăieşte 

propriul „Maidan”, asemănător cu cel din Ucraina. În continuare, acesta pune accent pe faptul că 

oamenii din Moldova înfloritoare de altă dată, după cum spun unii, trăiesc astăzi cel mai rău din 

întreaga Europa, iar pentru a „corecta nedreptatea istorică” liderii acestui stat, timp de 20 de ani, au 

încercat mai multe metode: „Молдавские лидеры за двадцать лет, что только не пробовали: 

войну в Приднестровье, раз. Немало людей тогда погибло и, кстати, никто за это пока не 

ответил, русских выгоняли и язык запрещали, два, сдаться Румынии и войти в ее состав, 

три. Ничего не помогло. Только хуже становилось”. Prezentatorul accentuează în concluzie că 

vinovat de situaţia creată se face guvernarea actuală care a condus Moldova, (pe care o numește 

„братская Молдавия” - „Moldova-soră”)  spre Europa, și care a furat un miliard de lei din bugetul 

statului şi a compromis integrarea europeană - „провалила европейскую интеграцию”.  

În continuare sînt difuzate imagini cu protestele recente din Piaţa Marii Adunării Naţionale, 

însoţite de comentariile reporterului, care relatează că în Moldova, timp de o săptămînă au loc 

proteste revoluţionare la care au participat peste o sută de mii de oameni din toate colţurile Republicii 

Moldova, fapt comparat de experţi cu Maidanul din Ucraina. În voice-over se mai susţine că Moldova 

de astăzi, ca şi Ucraina cu doi ani în urmă, s-a divizat în două tabere, una care este convinsă că 

Moldova este Europa şi cei care doresc menţinerea legăturilor strînse cu Rusia. Drept argument sînt 

aduse afirmaţiile membrului Consiliului Societăţii Militar-Istorice din Rusia, Armen Gasparean, care, 

susţine că Moldova, timp de 15 ani, este divizată în 4 părţi: moldoveni proeuropeni şi proromâni, ruşi 

proeuropeni şi ruşi care tind spre relaţii strînse cu Rusia. De asemenea, acesta face o paralelă între 

UTA Găgăuzia şi Crimea: „Есть фактор Гагаузии. Ну, чтоб понятно было - это местный 

Крым такой, который с Молдавией вообще, принципиально, не хочет иметь ничего общего, и 

там всегда пророссийские настроения, примерно, в процентном отношении 99,8”. 

O altă temă abordată în cadrul acestui material este despre factorul lingvistic în Republica 

Moldova: „В России это почти неизвестно, но в Молдавии, как и на Украине, последние 15 лет 

пышным цветом растет русофобия. Взгляните, вот так на прошлой неделе в Молдову не 

пустили операторов и корреспондентов нескольких крупных российских телеканалов. По 

словам экспертов с молдаванами происходит примерно тоже самое, что и с украинцами. 

Местные олигархи всеми силами пытаются затащить страну в Евросоюз. Ради ускорения 

http://www.cca.md/
http://www.cca.md/


Decizia nr. 9/44 din 29 martie 2016 

2 din 8 

 

процесса избавляются от всего, что может вызвать ностальгию по общему советскому 

прошлому. Так, например, в минувшем году запретили вещание российкого канала „Вести 24”,  

якобы за пропаганду зато „местные каналы не устают повторять, что северный сосед - это 

оккупант и агрессор. Впрочем, такую точку зрения транслируют не только СМИ”.  În 

confirmarea celor menționate  se face trimitere la o secvenţă video în cadrul căreia un profesor de la o 

instituţie de învăţămînt din oraşul Bălţi se expune vizavi de Rusia: „Взгляните, вот как выглядит 

урок патриотизма по-молдавски. Его записали на телефон студенты профтехучилища №5 г. 

Бельцы. На видео – преподаватель русофоб Виктор Кравченко рассуждает о захватнических 

амбициях Москвы” (Cu toate că se vorbeşte despre Școala Profesională nr. 5 din Bălţi, în imagini 

apare Colegiul de Construcţii din Chişinău). 

Experţii ruși afirmă că în Moldova, de 15 ani, la fel ca în Ucraina, este promovată o campanie 

anti-rusă, şi asta în condițiile în care, spun ei, majoritatea moldovenilor sunt vorbitori de limbă rusă.  

De asemenea, în cadrul subiectului se accentuează faptul că Republica Moldova a avut de 

suferit mult din punct de vedere economic în urma interzicerii de către Federaţia Rusă a importului de 

produse agricole moldoveneşti, ca urmare a semnării Acordului de Asociere cu UE, drept rezultat mii 

de fermieri au suferit pierderi mari, iar populaţia ţării  a devenit mai săracă decît a fost („Но 

молдавских чиновников это не смущает. Они по-прежнему продолжают раздувать 

русофобию”).  

În continuare se invocă faptul că liderii politici din Republica Moldova ţin cu tot dinadinsul ca 

Moldova să devină parte a Europei: „Некоторые политологи отмечают, что ради достижения 

такой цели молдаван буквально насильно заставляют забыть о своей национальной 

идентичности”. Ca o completare la cele spuse sînt prezentate declaraţiile preşedintelui PSDM, 

Victor Șelin: „В нашей стране принудительно происходит румынизация молдавского 

общества. Многие политологи, политики, журналисты приглашаются в посольство США, в 

миссии Европейского Союза, в миссии ОБСЕ, где им внушается о том, что никакой 

перспективы возврата на восток, восстановления дружеских отношений с Россией или 

вступления Молдовы в Таможенный Союз нет”. Reporterul continuă cu ideea: „Румыния эти 

начинания как может поддерживает. Сейчас она является едва ли не единственным 

финансовым спонсором Кишинева. Urmează secvenţe video cu vizita premierului Pavel Filip în 

România, pe care reporterul le comentează în felul următor: „Взгляните, вот так молдавский 

премьер Павел Филип съездил в конце января в Бухарест, чтобы договориться о кредите в 150 

миллионов долларов. Премьер-министр Румынии, Дачиан Чолаш, подтвердил, что в 

ближайшее время республика получит нужные средства, правда в обмен на реформы, 

которые позволят Молдове быстрее стать частью Европы”. Tot în acest context, reporterul 

menţionează că conform experţilor, tot pe banii României au loc multiplele acţiuni ale mişcării 

unioniste („По мнению экспертов, все эти демонстрации проводятся на деньги Бухареста”), 

iar unirea Moldovei cu România se pregăteşte sub auspiciul SUA („В минувшем году, в 

молдавском селе Булбоака, что недалеко от Кишинева, прошли учения „Огневой щит 2015”, в 

котором приняли участие около тысячи военнослужащих армий Молдовы, США и Румынии. 

Видимо так, в условиях строжайшей дисциплины и подчинения, страны готовятся к 

слиянию под присмотром американских инструкторов”).  
Realizatorii emisunii invocă drept argument participarea militarilor moldoveni la parada 

militară din România cu prilejul Zilei Naționale, textul este formulat și montat astfel încât la 

vizionare se face confuzia între numărul de militari moldoveni și numărul total al participanților la 

paradă, iar impresia este că la paradă au participat peste 2500 de soldați: „В прошлом году дружба 

двух народов вообще вышла на другой уровень. Впервые румыны пригласили молдавских 

военных поучаствовать в параде посвященном дню независимости Румынии. Взгляните, 

сюжет одной из совместных репетиций военных был показан на одном из местных 

телеканалов. Солдаты и офицеры учились вместе маршировать на полигоне в Бухаресте.  По 

подсчетам журналистов в итоге в параде приняли участие более 2500 солдат и сотни единиц 

оргтехники”. Textul, cu acest îndemn „priviți” la informația prezentată de un post de televiziune 

autohton, este montat pe imagini ale unei defilări militare, chipul unui general și secvențe video de la 



Decizia nr. 9/44 din 29 martie 2016 

3 din 8 

 

postul de știri „Publika TV”, astfel se face asocierea între această televiziune ca o sursă de informație 

și textul că „potrivit jurnaliștilor la paradă au participat peste 2500 de soldați”, întrucât anterior s-a 

vorbit despre militarii moldoveni, jurnaliștii sunt moldoveni, la o primă audiție, se face această 

proiecție „la paradă au fost invitați militari moldoveni – repetiția a fost arătată de un post TV 

moldovean - potrivit jurnaliștilor la paradă au participat peste 2500 de soldați. Este un subtil truc de 

topică, lingvistică și de inducere a unei informații false. În realitate, la evenimentul din 1 decembrie 

2015 au participat 31 de militari din Republica Moldova, precum și militari din Bulgaria, Polonia și 

SUA. 

Drept completare la cele spuse de reporter, Grigori Dobromelov, directorul Institutului de 

Cercetări Politice Aplicative, afirmă următoarele: „Процесс румынизации происходил в течение 

последних 15-20 лет и, конечно, Румыния приложила большие усилия и, в целом, Европейский 

Союз активно помогал этому процессу, продвижению Молдовы в сторону запада. Но при 

этом происходил и обратный процесс – фактически жесткий запрет на любую 

пророссийскую деятельность на территории Молдовы”). În continuare sînt difuzate secvenţe 

video de pe un poligon unde au loc instruiri ale militarilor moldoveni, iar jurnalistul vine cu 

următorul comentariu: „Как и на Украине, в Молдавии американские военные пропагандируют 

западные ценности. Вот так заокеанские офицеры учат молдавских солдат обращаться с 

оружием и привыкать к натовским стандартам. Официальный Кишинев уже подал заявку 

на вступление в Североатлантический альянс, ведь база НАТО на территории Молдавии 

могла бы принести немало денег в бюджет страны”. 

Transnistria este prezentată ca o zonă care are independență numai datorită industriei de 

acolo, toată construită în perioada sovietică, sunt prezentate imagini cu Uzina metalurgică de la 

Rîbnița, care exportă în UE, SUA și Canada; Stația Moldavskaia GRAS în perioada sovietică asigura 

cu electricitate România, Bulgaria, și sudul Ucrainei, astăzi o jumătate din Moldova își aprinde 

lămpile de la această stație; Combinatul de ciment de la Rîbnița, materialele de aici sunt vîndute în 

România, Ucraina și Moldova. Totodată, în Transnistria este dezvoltată industria ușoară, agricolă, 

construcția de mașini, și cea chimică. Transnistria este prezentată drept o înfloritoare regiune, prin 

opoziție cu România, prezentată drept țară a sărăciei și nedreptății aduse aici de legile UE. 

Potrivit autorilor, factorii care motivează România să-şi dorească unirea cu Republica 

Moldova ar fi: „По словам экспертов, Румыния мечтает объединиться с Молдавией не 

только потому, что у стран много общего, но и потому, что так она поправит свое 

финансовое положение. Ведь ни для кого не секрет, что сейчас Румыния является одной из 

самых бедных стран Европы. Об этом говорит хотя бы тот факт, что 50 евро в месяц в 

Румынии считается нормальной зарплатой…”. Moldova, în opinia postului moscovit, ar 

contribui la îmbunătăţirea situaţiei deplorabile în care se află România prin oferirea pieţei de 

desfacere, precum şi, nemijlocit, prin activitatea industriei aflate în Transnistria, cum ar fi Uzina 

metalurgică şi Fabrica de ciment din Rîbniţa. În acest sens, se invocă ideea că Moldova fără 

Transnistria nu reprezintă nici un interes pentru partenerii săi europeni (Этот регион становится 

лакомым кусочком для Румынии „По мнению экспертов, понятно, что полностью 

аграрная Молдавия, без Приднестровья, не представляет никакого интереса для 

европейских партнеров”).  
Cu ton didactic și de superioritate sunt comentate toate acțiunile de demitizare a istoriei 

sovietice și în special instituirea zilei Victimelor Regimului sovietic și organizarea unui muzeu al 

istoriei victimelor comunismului. Vocea de după cadru acuză locuitorii Moldovei că nu sunt 

recunoscători pentru faptul că Moscova i-a ajutat să-și revină din ruini după război, sunt citate cifre 

care ar trebui să impresioneze: Moscova ar fi alocat 500 de milioane de ruble pentru reconstrucţie, 

tehnică pentru 20 de întreprinderi, colhozurile şi întreprinderile agricole ar fi primit zeci de mii de 

capete de animale: vite, cai, oi, iar în toamna lui 1945 a realizat planul pentru semănatul de toamnă cu 

103%.  

Unul dintre experţi afirmă că în Moldova, literatura cu privire la cel de-al Doilea Război 

Mondial este doar în limba română, și  nu este dedicată „ocupației Moldovei de către România” și 

nici „eliberării Moldovei sovietice de către armata sovietică”, ci „toată maculatura este despre garda 



Decizia nr. 9/44 din 29 martie 2016 

4 din 8 

 

de fier a lui Antonescu cu toate consecințele care derivă din aceasta. Nici un fel de altă literatură 

înafară de publicații în limba română semnate de cunoscutul „razvedcik” și trădătorul Suvorov Rezun 

acolo nu veți găsi, ele pur și simplu nu există”. (По всей Второй Мировой войне существует 

только литература на румынском языке и она посвящена не окупации румынами Молдавии, не 

освобождению Советской Молдавии в результате Ясско-Кишиневской опперации, а вся эта 

макулатура крутится вокруг железной гвардии Антонеску, со всеми вытекающими оттуда 

последствиями, никакой иной литературы кроме издания на румынском языке 

небезызвестного разведчика и предателя Суворова Резуна, вы там не найдете. Их просто 

нет.) 

Accentul final este pus de prezentator: „Впрочем, уже в ближайшее время Молдавия 

может снова сменить курс и пойти на сближение с Россией. Ведь уже сейчас многие 

молдавские избиратели, несколько лет назад поддержавшие идею европеизации, горько 

разочаровались в ней. Правда, по мнению экспертов, на такое пробуждение могут 

понадобиться годы”. 

Astfel, analizînd conținutul acestei emisiuni se constată că aceasta propagă cu instrumente și 

tehnici de manipulare, cu procedee condamnate de standardele jurnalismului, cu un singur punct de 

vedere asupra unor probleme și subiecte ale vieții social-politice din Republica Moldova. Materialul 

nu oferă informații despre evenimente, fapte, fenomene şi procese, ci impune o singură viziune 

asupra acestora, inducînd în erorare telespectatorul, inoculînd frica și ura pe motive de etnie, limbă și 

idei politice.  

În emisiune sunt difuzate mai multe informații false și dezinformații:  

- Liderii moldoveni sunt prezentați drept singurii responsabili de declanșarea războiului din 

Transnistria și sunt acuzați de crime („Молдавские лидеры, за двадцать лет, что только 

не пробовали: войну в Приднестровье, раз. Немало людей тогда погибло и, кстати, 

никто за это пока не ответил) acuzația este făcută sub forma unei certitudini 

incontestabile, neglijînd realitatea negocierilor oficiale pentru soluționarea conflictului; 

- Moldovenii sunt acuzați de discirminare etnică și lingvistică („русских выгоняли и язык 

запрещали, „В России это почти неизвестно, но в Молдавии, как и на Украине, 

последние 15 лет пышным цветом растет русофобия””), drept argument invocînd 

faptele de suspendare a activității postului de televiziune „Rossia 24” și refuzul accesului unei 

echipe de jurnaliști ruși pe teritoriul Republicii Moldova, fără a preciza că mai bine de 70% 

din postruile de TV existente pe piața din Moldova difuzează în limba rusă și jurnaliștii ruși, 

deopotrivă cu alții își fac aici meseria; 

- Se afirmă că procesul de integrare europeană este însoțit de interzicerea oricărei activități 

proruse (Но при этом происходил и обратный процесс – фактически жесткий запрет 

на любую пророссийскую деятельность на территории Молдовы), aceste afimrații pe 

lângă faptul că sunt false, nu contribuie la consolidarea relațiilor interetnice, ci sunt istigatoare 

la ură; 

- Se face trimitere la un document (inexistent) prin care oficialii de la Chișinău au solicitat deja 

aderarea la NATO (Официальный Кишинев уже подал заявку на вступление в 

североатлантический альянс.”) este o dezinformare evidentă, scopul adevărat al căreia este 

cunoscut doar autorilor emisiunii și radiodifuzorului; 

- Comentînd perioada imediat următoare a celui de-al doilea război mondial, sunt citate cifre 

despre ajutorul venit de la Moscova și prosperitatea pe care o datorează Republica Moldova 

eliberatorilor ruși („500 milioane de ruble pentru reconstrucție, tehnică pentru 20 de 

intreprinderi, colhozurile și întreprinderile agricole ar fi primit zeci de mii de capete de 

animale vite, cai, oi, iar în toamna lui 1945 a realizat planul pentru semănatul de toamnă cu 

103%”)  montate pe fundalul unor imagini cu fotografiile lui Stalin cu oameni veseli și sătui. 

A continuat promovarea acestui fals, după ce au fost date publicității și recunoscute cifrele 

despre foametea organizată, suferințele oamenilor și sutele de mii de morți, este o sfidare, o 

provocare și o insultă a memoriei și a demnității cetățenilor Republicii Moldova; 



Decizia nr. 9/44 din 29 martie 2016 

5 din 8 

 

- Afrimația expertului despre lipsa cărților în limba rusă despre istoria celui de al Doilea Război 

Mondial și despre existența doar a literaturii în limba română care ar relata doar despre Garda 

de fier a lui Antonescu („toată maculatura este despre garda de fier a lui Antonescu cu toate 

consecințele care derivă din aceasta. Niciun fel de altă literatură înafară de publicații în 

limba română semnate de cunoscutul „razvedcik” și trădătorul Suvorov Rezun acolo nu veți 

găsi, ele pur și simplu nu există”. По всей Второй Мировой войне существует только 

литература на румынском языке и она посвящена не окупации румынами Молдавии, не 

освобождению Советской Молдавии в результате Ясcко-Кишиневской опперации, а 

вся эта макулатура крутится вокруг железной гвардии Антонеску, со всеми 

вытекающими от туда последствиями, никакой иной литературы кроме издания на 

румынском языке небезызвестного разведчика и предателя Суворова Резуна, вы там не 

найдете. Их просто нет”) este dezinformare prin care se instigă la ură interetnică. 

  

 Pe parcursul emisunii datele și faptele reale sunt intercalate cu comentarii și sunt plasate în 

contexte false, distorsionînd și inversînd realitatea. Astfel: 

- Găgăuzia este asociată Crimeii: „Есть фактор Гагаузии. Ну, чтоб понятно было - это 

местный Крым такой, который с Молдавией вообще, принципиально, не хочет иметь 

ничего общего и там всегда пророссийские настроения, примерно, в процентном 

отношении 99,8”, deci în contextul unui conflict nesoluționat cu Transnistria, în contextul 

războiului din Ucraina, se promovează idea că o parte din teritoriul Moldovei are toată 

legitimitatea să nu respecte suveranitatea și intergritatea Republicii Moldova; 

- Tendința găgăuzilor de a fi cu Rusia este legitimă, iar tendințele proromânești ale vorbitorilor 

de limbă română sunt ilegale și tratate drept acte de trădare, eforturile de a dezvolta și 

promova limba română în toate sferile vieții politice, sociale și economice sunt interpretate 

drept „молдаван буквально насильно заставляют забыть о своей национальной 

идентичности”; „принудительно происходит румынизация молдавского общества”; 

„процесс румынизации происходил в течение последних 15-20 лет”; 

- Strategia de integrare a minorităților etnice prin studierea limbii române este numită 

„последние 15 лет пышным цветом растет русофобия”, această afirmație este susținută 

printr-o argumentare falsă, atribuind aici un caz rupt dintr-un alt context, cazul de închidere a 

unei clase de limbă rusă dintr-o școală din Chișinău, care de facto s-a produs în contextul 

procesului de optimizare al sistemului de învățământ soldat cu închiderea mai multor școli 

românești de pe întreg teritoriul țării; sau cazul regretabil al profesorului din Bălți, care a fost 

condamnat și de opinia publică și a fost sancționat pentru comportamentul său, dar această 

informație lipsește din material; 

- Toate acțiunile și ideile pro-europene sunt condamnate de către autorii emisiunii și asociate cu 

rusofobia, dezvoltarea relațiilor cu Europa sunt calificate drept: „раздувать русофобию”. 

Autorii emisiunii promovează ideea că Federaţia Rusă a interzis importul de produse agricole 

moldoveneşti, ca urmare a semnării Acordului de Asociere cu UE de către Republica 

Moldova, mii de fermieri au suferit pierderi mari, iar populaţia ţării a devenit mai săracă decît 

a fost.  Procesul de integrare europeană este prezentat tendențios: „в условиях строжайшей 

дисциплины и подчинения, страна готовится к слиянию под присмотром американских 

инструкторов”;  

- Relațiile de cooperare între Republica Moldova și România sau UE sunt interpretate prin 

prisma interesului financiar pe care îl au țările europene pentru Moldova. În opinia 

reporterului, potrivit experţilor, factorii care motivează România să-şi dorească unirea cu 

Republica Moldova ar fi de ordin finaciar: „По словам экспертов, Румыния мечтает 

объединиться с Молдавией не только потому, что у стран много общего, но и потому, 

что так она поправит свое финансовое положение. Ведь ни для кого не секрет, что 

сейчас Румыния является одной из самых бедных стран Европы. Об этом говорит 

хотя бы тот факт, что 50 евро в месяц в Румынии считается нормальной 

зарплатой…”. Moldova, în opinia postului moscovit, ar contribui la îmbunătăţirea situaţiei 



Decizia nr. 9/44 din 29 martie 2016 

6 din 8 

 

deplorabile în care se află România prin oferirea pieţei de desfacere, precum şi, nemijlocit, 

prin activitatea industriei aflate în Transnistria: („Этот регион становится лакомым 

кусочком для Румынии”, „По мнению экспертов, понятно, что полностью аграрная 

Молдавия, без Приднестровья, не представляет никакого интереса для европейских 

партнеров”). 

- Pe parcursul emisiunii, despre Moldova se vorbește de parcă ar mai face parte din Uniunea 

sovietică, „братская Молдавия” - „Moldova-soră”, „освобождениe Советской 

Молдавии”, iar relaţiile cu România, cu UE, cu SUA sunt descrise utilizînd lexicul situaţiilor 

de război: „в условиях строжайшей дисциплины и подчинения, страна готовится к 

слиянию под присмотром американских инструкторов”; „оккупации румынами 

Молдавии”, „сдаться Румынии”. 

 

Autorii emisiunii nu pun în discuție problemele social-politice din Republica Moldova, ci 

postulează din start niște idei pe care le prezintă drept certitudini și fapte absolute, promovează 

opiniile de sorginte sovietică și ale ideologiei actuale a oficialilor Ruși, pe care le prezintă drept fapte 

și axiome ce nu pot fi puse la îndoială: 

Republica Moldova a fost dintotdeauna sovietică; 

România a ocupat Republica Moldova; 

Armata sovietică a eliberat Moldova; 

Găgăuzia nu are nimic în comun cu Moldova, și este a Rusiei; 

Moldovenii prin liderii lor au declanșat războiul în Transnistria, și trebuie pedepsiți; 

Moldovenii sunt rusofobi; 

Moldovenii sunt impuși cu forța să vorbească limba română; 

Rușii au fost alungați din Republica Moldova și limba rusă a fost interzisă; 

Orice activitate prorusă pe teriotriul Republicii Moldova este interzisă; 

Semnarea acordului cu UE este trădare a Rusiei și Rusia a impus embargou Republicii 

Moldova care a devenit și mai săracă; 

UE și SUA au interesul de a promova aici tendințele pro-războinice și dușmănoase Rusiei; 

România este săracă; 

Transnistria este bogată și prosperă; 

România are interesul să-și alipească Moldova ca să-și rezolve situația economică; 

România și UE au nevoie de Transnistria pentru că aceasta este bogată; 

În Moldova nu există altă literatură despre cel de-al Doilea Război Mondial decît cea 

legionară. 

 

În cadrul dezbaterilor, membrii CCA au constatat că produsul media a fost realizat cu multiple 

abateri de la standardele normative: prezentarea opiniilor drept fapte, difuzarea informaţiei trunchiate 

şi scoasă din context, propagarea unui singur punct de vedere asupra unor probeleme controversate și 

de conflict, dezinformare prin afirmarea unor fapte care nu s-au produs și prin diseminarea unor 

informații false, instigarea la ură și intoleranță pe motive de etnie, limbă și opțiuni politice.   
Urmare a celor invocate mai sus, postul de televiziune „Ren Moldova” a comis abateri de la 

prevederile:  

 Art. 6 alin. (1) din Codul audiovizualului: ”Radiodifuzorului îi este interzisă difuzarea de 

programe care conţin orice formă de incitare la ură pe considerente de rasă, religie, 

naţionalitate, sex”; 

 Art. 7 alin. (4) lit. a) din Codul audiovizualului: „Informaţia care compune ştirea să fie 

veridică”; 

 Art. 7 alin. (4) lit. b) din Codul audiovizualului: „Pentru a asigura în cadrul emisiunilor 

informative ale radiodifuzorilor respectarea principiilor echilibrului social-politic, 

echidistanţei şi obiectivităţii, aceştia vor plasa fiecare ştire astfel încît: să nu fie deformat 

sensul realităţii prin tertipuri de montaj, comentarii, mod de formulare sau titluri”; 



Decizia nr. 9/44 din 29 martie 2016 

7 din 8 

 

 Art. 7 alin. (4) lit. c) din Codul audiovizualului: „În cazul subiectelor ce vizează situaţii de 

conflict, să se respecte principiul de informare din mai multe surse”; 

 Art. 10 alin. (1) din Codul audiovizualului: „În Republica Moldova, dreptul la informare 

completă, obiectivă şi veridică, dreptul la libera exprimare a opiniilor şi dreptul la libera 

comunicare a informaţiilor prin intermediul mijloacelor de radiodifuziune şi televiziune sînt 

garantate de lege”; 

 Art. 10 alin. (2) din Codul audiovizualului: „Apărarea drepturilor consumatorilor de 

programe este asigurată de către Consiliul Coordonator al Audiovizualului, în a cărui 

sarcină este pusă coordonarea activităţii audiovizuale, precum şi de către instanţele de 

judecată”; 

 Art. 10 alin. (5) din Codul audiovizualului: „Radiodifuzorii sînt obligaţi să asigure 

obiectivitatea informării consumatorului de programe, favorizînd libera formare a opiniilor” 

. 

 Art. 1 din Codul de conduită al radiodifuzorilor, adoptat prin Decizia CCA nr. 127 din 

26.12.2007 („Radiodifuzorii au datoria primordială de a relata adevărul, indiferent de 

consecinţele ce le-ar putea avea asupra lor, obligaţie ce decurge din dreptul constituţional al 

publicului de a fi informat just, complet şi adecvat. În virtutea acestui drept radiodifuzorii sînt 

datori să comunice doar fapte deplin verificate”); 

 Art. 2 din Codul de conduită al radiodifuzorilor, adoptat prin Decizia CCA nr. 127 din 

26.12.2007. („Radiodifuzorii au obligaţia de a face o distincţie clară între fapte şi opinii 

astfel încît acestea să nu fie confundate. În relatarea faptelor şi opiniilor jurnaliştii vor 

acţiona cu bună-credinţă şi nu vor prezenta opiniile lor drept fapte”).  

 Art. 4 din Codul de conduită al radiodifuzorilor, adoptat prin Decizia CCA nr. 127 din 

26.12.2007 („Informarea în probleme de interes public, de natură politică, economică, 

socială şi culturală, trebuie să urmărească asigurarea imparţialităţii, echilibrului şi 

favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea punctelor de vedere ale tuturor 

părţilor implicate şi, după caz, a principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie). 

 Art. 7 din Codul de conduită al radiodifuzorilor, adoptat prin Decizia CCA nr. 127 din 

26.12.2007. („Radiodifuzorul care distorsionează intenţionat informaţia, face acuzaţii 

nefondate, foloseşte neautorizat fotografii, imagini video şi alte surse, ori calomniază, 

săvîrşeşte abateri profesionale de maximă gravitate”). 

 Art. 9 din Codul de conduită al radiodifuzorilor, adoptat prin Decizia CCA nr. 127 din 

26.12.2007. („Radiodifuzorii sînt datori să respecte principiul prezumţiei nevinovăţiei şi nu 

vor permite să fie aduse acuzaţii fără să se ofere posibilitatea celui învinuit să-şi exprime 

punctul de vedere.”) 

 

Este de menţionat că prin Decizia nr. 18/86 din 27.05.2015, Consiliul Coordonator al 

Audiovizualului a aplicat amendă în valoare de 5400 de lei „TELEPROIECT” S.R.L., titulara licenţei 

pentru postul de televiziune „Ren Moldova”, pentru derogări repetate de la nerespectarea prevederilor 

art. 6 alin. (1), art. 7 alin. (4) lit. a), b) şi c), art. 10 alin. (1), (2) şi (5) şi art. 11 alin. (3) din Codul 

audiovizualului, art. 29 alin. (2) din Codul audiovizualului.  

 

În temeiul prevederilor art. 38 alin. (7) din Codul audiovizualului, Consiliul Coordonator al 

Audiovizualului a solicitat poziţia postului de televiziune „Ren Moldova” referitor la difuzarea 

programului „Военная тайна”. 

Prin scrisoarea nr. 01 din 12 februarie 2016, „TELEPROIECT” S.R.L., titulara licenţei pentru 

postul de televiziune „Ren Moldova”, a comunicat Consiliului Coordonator al Audiovizualului că 

emisiunea „Военная тайна” „reflectă opinia politologilor ruşi, din care publicul moldovean şi-a 

format impresia că în zilele dominaţiei sovietice, Moldova a obţinut rezultate pozitive în dezvoltarea 

industriei şi agriculturii, dar în perioada următoare, furtul comis de politicieni fără scrupule, 

corupţia şi alte fenomene negative, par că conduc ţara într-o prăpastie ce nu are ieşire”. Drept 



Decizia nr. 9/44 din 29 martie 2016 

8 din 8 

 

concluzie, „TELEPROIECT” S.R.L. a menţionat că „politologii ruşi şi-au exprimat speranţa că 

actuala guvernare va depăşi aceste dificultăţi şi va duce Republica Moldova pe cale de stabilitate, 

prosperitate şi integritate europeană”.  

 

Prin scrisoarea nr. 01/09.03.2016, „TELEPROIECT” S.R.L., titulara licenţei pentru postul 

de televiziune „Ren Moldova”, a solicitat amînarea chestiunii referitoare la examinarea autosesizării 

membrului CCA, M. ONCEANU-HADÎRCĂ, „în legătură cu starea sănătăţii”, motiv pentru care nu 

va putea fi prezent la şedinţă. În cadrul şedinţei publice din 10 martie 2016, membrii Consiliului 

Coordonator al Audiovizualului au dat curs solicitării.  

Prin scrisoarea nr. 1/28.03.2016, titulara licenţei pentru postul de televiziune „Ren 

Moldova”, a solicitat examinarea autosesizării membrului CCA, M. ONCEANU-HADÎRCĂ, în lipsa 

reprezentantului „în legătură cu starea sănătăţii”, motiv pentru care nu va putea fi prezent la şedinţă. 

 

În conformitate cu prevederile Codului Audiovizualului nr. 260-XVI din 27.07.2006, ale 

Statutului CCA, aprobat prin Hotărîrea nr. 433-XVI din 28.12.2006 a Parlamentului Republicii 

Moldova, şi ale Deciziei CCA nr. 127 din 26.12.2007, Consiliul Coordonator al Audiovizualului 

 

DECIDE: 
 

1. A lua act de autosesizarea membrului CCA, M. ONCEANU-HADÎRCĂ, din 02.02.2016 

(PRO – (8) UNANIM – D. CIOCAN, O. BARBĂLATĂ, Iu. COLESNIC, A. COZMA, N. 

DAMASCHIN, C. MÎŢU, M. ONCEANU-HADÎRCĂ şi D. VICOL). 

2. A retrage dreptul de a difuza anunţuri publicitare pentru o perioadă de 72 de ore 

„TELEPROIECT” S.R.L., fondatoarea postului de televiziune „Ren Moldova”, pentru transmisia 

serviciului de programe cu încălcarea prevederilor pct. 3.1 lit. a) din Licenţa de emisie seria AC nr. 

000006 din 07.12.12 (nerespectarea prevederilor art. 6 alin. (1), art. 7 alin. (4) lit. (a), (b), (c), art. 10 

alin. (1), (2) şi (5) din Codul audiovizualului și nerespectarea prevederilor art. 1, art. 2, art. 4, art. 7 și 

9 din Codul de conduită al radiodifuzorilor, adoptat prin Decizia CCA nr. 127 din 26.12.2007), în 

conformitate cu art. 38 alin. (2) lit. b), f) şi alin. (3) lit. c) din Codul audiovizualului (PRO – (8) 

UNANIM – D. CIOCAN, O. BARBĂLATĂ, Iu. COLESNIC, A. COZMA, N. DAMASCHIN, C. 

MÎŢU, M. ONCEANU-HADÎRCĂ şi D. VICOL). 

3. În conformitate cu prevederile art. 38 alin. (8) din Codul audiovizualului şi ale Deciziei 

CCA nr. 96 din 17.10.2008, la data aducerii la cunoştinţă (primirea prin scrisoare recomandată a 

deciziei), postul de televiziune „Ren Moldova” va executa prezenta decizie şi va comunica 

publicului motivele şi obiectul sancţiunii, în formula legislaţiei în vigoare. Totodată, 

„TELEPROIECT” S.R.L. va informa Consiliul Coordonator al Audiovizualului despre perioada în 

care va fi sistată difuzarea  publicității la postul de televiziune „Ren Moldova”.  

4. Postul de televiziune „Ren Moldova” va prezenta, în termen de 15 zile, din momentul 

aducerii la cunoştinţă a prezentei decizii, un raport despre măsurile întreprinse în vederea lichidării 

încălcărilor atestate. 

5. Postul de televiziune „Ren Moldova” va înlătura derogările atestate și va intra în legalitate, în 

termen de 15 zile, din momentul aducerii la cunoştinţă a prezentei decizii. 

6. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcţia monitorizare TV. 

7. Prezenta decizie va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi pe pagina web 

a Consiliului Coordonator al Audiovizualului. 

 

 

PREŞEDINTELE 
Consiliului Coordonator  

al Audiovizualului                                  Dinu CIOCAN 


