



**DECIZIA nr. 6/32**  
din 24 martie 2017

**Cu privire la examinarea sesizării dlor V. Jerechi, primarul s. Bulboaca, r-nul Anenii Noi, și G. Filipenco, directorul interimar al grădiniței „Plopușor”, și a unui grup de părinți**

La 15.02.2017, la Consiliul Coordonator al Audiovizualului a parvenit reclamația cu nr. 51 din 10.02.2017 din partea primarului s. Bulboaca, r-nul Anenii Noi, V. Jerechi, a directorului interimar al grădiniței „Plopușor”, Filipenco G., și a unui grup de părinți, care își exprimă indignarea *„în legătură cu mesajul reportajului realizat și difuzat de postul de televiziune „Publika TV” la 03.02.2017, care denigrează imaginea instituției educaționale și a autorității publice locale”*.

Totodată, semnatarii reclamației mai afirmă că realizatorii reportajului au difuzat informații eronate și fapte neverificate, *„au rupt mesajul interviușilor din context, n-au solicitat opinia surselor alternative de informare și a experților”*.

În acest context, petiționarii solicită CCA *„să întreprindă acțiunile de rigoare în vederea sancționării postului de televiziune „Publika TV”, a responsabililor de realizarea și difuzarea reportajului, precum și impunerea postului de televiziune „Publika TV” să dezmință informația difuzată, inclusiv prin scuze exprimate public”*.

Este de menționat că CCA a solicitat postului de televiziune „Publika TV” să-și expună opinia referitor la cele invocate în reclamație. În răspunsul său (scrisoarea nr. 24A din 24.02.2017), postul de televiziune „Publika TV” susține că știrea la care se face trimitere în reclamație *„constituie o relatare a unui fapt ce ține de interesul public al societății față de evenimente și probleme care trezesc interesul societății. „Publika TV” a respectat normele cu privire la realizarea acestui reportaj, în știre sunt prezenți părinții nemulțumiți, autoritatea locală reprezentată de un consilier local (care a efectuat și un control ca urmare a plîngerilor depuse de părinți), dar și reprezentanții grădiniței, fiind respectat cadrul legal. Totodată, este expusă poziția conducerii grădiniței”*. De asemenea, în scrisoare se mai menționează că *„petiționarul poate să depună o cerere cu privire la dreptul la replică, cu referiri la informația defăimătoare contestată, să precizeze expres informația pe care o consideră „defăimătoare” și la care solicită dreptul la replică, prin prezentarea în formă scrisă a poziției în contradictoriu cu informația relatată în limitele stricte stabilite de art. 24 din Legea cu privire la libertatea de exprimare și art. 16 din Codul audiovizualului”*.

În concluzie, radiodifuzorul consideră că acțiunile sale se încadrează în prevederile legii, *„fapt prin care plîngerea înaintată este neîntemeiată”*.

În temeiul prevederilor art. 37 alin. (3) lit. b) și c) din Codul audiovizualului, Consiliul Coordonator al Audiovizualului a monitorizat reportajul menționat în reclamație. Rezultatele monitorizării au atestat că postul de televiziune „Publika TV” a difuzat, la 03.02.2017, reportajul cu titlul „Grădiniță cu probleme la Bulboaca”, în care se menționează că mai mulți părinți din s. Bulboaca, r-nul Anenii Noi, se plîng că micuții lor mănîncă la grădiniță produse de calitate dubioasă și mai puțin decît ar trebui. Astfel, sunt date pe post intervențiile a două mame care susțin că untul consumat de copii într-o zi ar fi avut un miros specific, iar gramajul produselor prevăzut copiilor nu corespunde normelor. Pe marginea cazului dat și-a expus poziția președintele Comisiei

pentru drepturile copilului din cadrul Consiliului local, Roman Gapeev, care susține că a fost sesizat de un grup de părinți nemulțumiți de alimentația copiilor.

În cadru a evoluat sora medicală a grădiniței, Larisa Ivanov, care afirmă că la moment lipsesc unele produse prevăzute în meniu pe motiv că acestea urmează a fi livrate peste câteva zile.

O altă problemă abordată în reportaj vizează inițierea unui dosar penal pentru abuz în serviciu, asta după ce s-a constatat că la grădiniță au fost angajate mai multe persoane care, de fapt, nu lucrau acolo. La situația dată s-a referit directorul interimar al grădiniței, Galina Filipenco: „*acești oameni au lucrat o anumită perioadă, după asta au plecat, dar eu le țineam la evidență la locul de muncă pentru ca să putem plăti salariile celor care lucrează dublu*”. De asemenea, și-a expus opinia și un fost angajat al grădiniței, care spune că pe perioada când era plecat la muncă în Moscova, nu primea salariu, iar banii pentru lunile respective erau utilizați pentru cheltuielile grădiniței.

Ca urmare a celor expuse mai sus se constată că postul de televiziune „Publika TV” nu a comis derogări de la legislația audiovizuală. Subiectul fiind unul de conflict a fost respectat principiul de informare din mai multe surse. Astfel, pe marginea cazului dat și-au prezentat poziția toate părțile implicate (președintele Comisiei pentru drepturile copilului din cadrul Consiliului local, Roman Gapeev; sora medicală a grădiniței, Larisa Ivanov; doi părinți, un fost angajat al instituției date și directorul interimar al grădiniței, Galina Filipenco).

În conformitate cu prevederile Codului Audiovizualului nr. 260-XVI din 27.07.2006, ale Statutului CCA, aprobat prin Hotărârea nr. 433-XVI din 28.12.2006 a Parlamentului Republicii Moldova, **Consiliul Coordonator al Audiovizualului**

#### **DECIDE:**

**1.** A respinge ca neîntemeiată sesizarea dlor V. Jerechi, primarul s. Bulboaca, r-nul Anenii Noi, și G. Filipenco, directorul interimar al grădiniței „Plopușor”, și a unui grup de părinți, cu nr. 51 din 10.02.2017 (PRO – (9) UNANIM – D. CIOCAN, O. BARBĂLATĂ, Iu. COLESNIC, A. COZMA, N. DAMASCHIN, C. DUCA, O. GUȚUȚUI, M. ONCEANU-HADÎRCĂ și D. VICOL).

**2.** Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcția monitorizare TV.

**3.** Prezenta decizie va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova și pe pagina web a Consiliului Coordonator al Audiovizualului.

#### **PREȘEDINTELE**

Consiliului Coordonator  
al Audiovizualului

**Dinu CIOCAN**