



## **DECIZIA nr. 4/20**

din 26 februarie 2016

### **Cu privire la examinarea sesizărilor AO „Asociația pentru Dezvoltarea Culturii și Protecției Drepturilor de Autor și Conexe „APOLLO” nr. 705 din 23.12.2015 și nr. 706 din 24.12.2015**

**I.** La data de 23 decembrie 2015, în adresa Consiliului Coordonator al Audiovizualului a parvenit sesizarea nr. 705 a AO „Asociația pentru Dezvoltarea Culturii și Protecției Drepturilor de Autor și Conexe „APOLLO”, în care se menționează că în cadrul buletinului informativ din 21 decembrie 2015, postul de televiziune „Publika TV” a realizat și a difuzat un reportaj „*impertinent, manipulator și tendențios, și a informat în mod trunchiat consumatorul de programe despre apelul Excelenței Sale, domnul James D. Pettit, ambasadorul SUA în Republica Moldova, lansat în aceeași zi, 21 decembrie, în care politicienii sînt îndemnați să se gîndească la cetățenii Republicii Moldova*”.

Potrivit petiționarului, postul de televiziune „Publika TV” a preluat mesajul „*postat cu cîteva ore înainte de anunțul făcut de șeful statului*” și „*l-a prezentat ca pe o critică adusă președintelui Nicolae Timofti, după ce acesta l-a desemnat drept candidat pentru postul de premier pe Ion Sturza*”.

La cele expuse mai sus, AO „APOLLO” vine cu precizarea, potrivit căreia, „*însăși instituția diplomatică consideră că reportajul Publika TV despre comentariul ambasadorului american în țara noastră, James D. Pettit, este unul eronat și a cerut televiziunii ...să publice o dezmințire*”.

Drept urmare, petiționarul solicită investigarea celor menționate și sancționarea „General Media Group Corp.” S.R.L. pentru derogările de la art. 7 alin. (4) lit. a), b), art. 10 alin. (1) și alin. (5) din Codul audiovizualului.

**II.** La data de 24 decembrie 2015, în adresa Consiliului Coordonator al Audiovizualului a parvenit sesizarea nr. 706 a AO „Asociația pentru Dezvoltarea Culturii și Protecției Drepturilor de Autor și Conexe „APOLLO”, prin care informează că posturile de televiziune „Prime” și „Publika TV” au admis derogări de la prevederile art. 7 alin. (4) lit. a), b), art. 10 alin. (1) și alin. (5) din Codul audiovizualului la difuzarea reportajului „*Macaroane și galoși în loc de salarii și pensii. Ion STURZA, criticat de consătenii din Porjolteni*” (data de difuzare: 22 decembrie 2015).

Potrivit petiționarului, reportajul „*a fost unul manipulator și tendențios, întrucît a informat în mod voit trunchiat consumatorul de programe despre poziția consătenilor referitor la candidatul desemnat la funcția de prim-ministru*”.

În aceste împrejurări, petiționarul solicită:

- a) examinarea, în decurs de 15 zile din momentul înregistrării, a prezentelor sesizări;
- b) constatarea încălcării de către „General Media Group Corp.” S.R.L. a prevederilor art. 7 alin. (4) lit. a), b) și art. 10 alin. (1) și (5) din Codul audiovizualului;
- c) sancționarea după toate rigorile legii a „General Media Group Corp.” S.R.L. pentru încălcarea prevederilor legale nominalizate.

În urma examinării sesizărilor nr. 705 din 23.12.2015 și nr. 706 din 24.12.2015 ale AO „APOLLO” s-a constatat imposibilitatea admiterii acestora, din următoarele motive:

- petiționarul AO „APOLLO” nu a demonstrat că este afectat în mod direct de cele invocate în sesizare, conform prevederii exprese din art. 37 alin. (3) lit. c) din Codul audiovizualului;

- Consiliul Coordonator al Audiovizualului aplică sancțiunile doar după constatarea încălcării normelor legale de către radiodifuzori.

Ca urmare a celor invocate mai sus, în temeiul prevederilor art. 37 alin. (3) lit. a) din Codul audiovizualului, Consiliul Coordonator al Audiovizualului s-a autosesizat pe marginea reportajelor difuzate de către posturile de televiziune „Publika TV” și „Prime” la 21 și 22 decembrie 2015. Astfel, în conformitate cu prevederile art. 38 alin. (7) din Codul audiovizualului, Consiliul Coordonator al Audiovizualului a solicitat pozițiile posturilor de televiziune „Publika TV” și „Prime” la difuzarea reportajelor „Mesajul ambasadorului american la Chișinău” și „Macaroane și golași în loc de salarii și pensii. Ion STURZA, criticat de consătenii din Porjolteni”.

Prin scrisoarea nr. 27/A din 27 ianuarie 2016, compania „General Media Group Corp.” S.R.L., titulara licenței pentru postul de televiziune „Publika TV”, a comunicat Consiliului Coordonator al Audiovizualului următoarele:

- *„În cadrul buletinului de știri al postului de televiziune „Publika TV” din data de 21 decembrie 2015 a fost realizat un reportaj intitulat „Mesajul ambasadorului american la Chișinău”, iar ulterior postul de televiziune a venit cu o precizare la această știre, din neatenție, redactorul care a scris știrea nu a ținut cont de faptul că mesajul Ambasadorului a fost plasat cu aproximativ o oră pînă la semnarea decretului privind desemnarea premierului. Mai mult, s-a făcut o legătură între decizia șefului statului și mesajul diplomatului american”;*
- *„Această greșeală regretabilă a fost corectată imediat pe site-ul [www.publika.md](http://www.publika.md), după ce a fost emis comunicatul Ambasadei SUA...”;*
- *„Luînd în considerare cele expuse mai sus, considerăm că acțiunile noastre se încadrează în prevederile legii, fapt prin care sesizarea înaintată este neîntemeiată”.*

Prin scrisoarea nr. 27/B din 27 ianuarie 2016, compania „General Media Group Corp.” S.R.L., titulara licenței pentru postul de televiziune „Publika TV”, a comunicat Consiliului Coordonator al Audiovizualului următoarele:

- *„Știrea la care se face trimitere în sesizare, intitulată „Macaroane și galoși în loc de salarii și pensii”. Ion Sturza, criticat de consăteni din Porjolteni”, și difuzată la posturile de televiziune Publika TV și Prime, constituie o relatare a unui fapt ce ține de interesul public al societății față de evenimente și probleme care trezesc interesul societății, iar faptele invocate în sesizare sînt denaturate, iar circumstanțele sînt prezentate tendențios, cu scopul ducerii în eroare a membrilor CCA, această situație nu poate genera automat limitarea libertății de exprimare”;*
- *„Totodată, ținem să menționăm că inițial știrea a fost gîndită despre opinia oamenilor de la țară, inclusiv de la baștina lui Ion Sturza, despre desemnarea candidaturii respective, și au fost luate voxuri atît din s. Porjolteni, respectiv, din satul de baștină al lui Ion Sturza. În final s-a decis să se limiteze știrea la opinia oamenilor din localitatea unde s-a născut Ion Sturza”;*
- *„Luînd în considerare cele expuse mai sus, considerăm că acțiunile noastre se încadrează în prevederile legii, fapt prin care sesizarea înaintată este neîntemeiată”.*

Rezultatele monitorizării au atestat că postul de televiziune „Publika TV” a difuzat, la data de 22 decembrie 2015 (ora: 10:00), subiectul „Mesajul ambasadorului american la Chișinău”. Totodată, este de menționat că în aceeași zi, în cadrul emisiunii „Fabrika”, postul în cauză a dezmințit cele difuzate anterior.

Cu privire la subiectul „Macaroane și golași în loc de salarii și pensii. Ion STURZA, criticat de consătenii din Porjolteni” (difuzat la data de 22 decembrie 2015, ora: 21:00), Direcția monitorizare TV nu poate să se expună asupra veridicității informației difuzate.

În cadrul ședinței publice, cu referire la difuzarea subiectului „Macaroane și golași în loc de salarii și pensii. Ion STURZA, criticat de consătenii din Porjolteni” de către posturile de televiziune

„Publika TV” și „Prime”, membrii Consiliului Coordonator al Audiovizualului au declarat că astfel de derapaje persistă și la alte posturi de televiziune. Aceasta fiind o problemă care trebuie combătută. În acest sens, membrii CCA au atenționat radiodifuzorii ca pe viitor, în cadrul emisiunilor informative, în special, să țină cont de Codul deontologic al jurnalistului, Codul de conduită al radiodifuzorilor și, nu în ultimul rând, de prevederile art. 7 alin. (4) din Codul audiovizualului, care stipulează că informația care compune știrea să fie veridică, sensul realității să nu fie deformat prin tertipuri de montaj, comentarii, mod de formulare sau titluri.

Ca urmare a examinării publice a sesizărilor menționate, în temeiul Codului audiovizualului nr. 260-XVI din 27.07.2006, a Statutului CCA, aprobat prin Hotărârea nr. 433-XVI din 28.12.2006 a Parlamentului Republicii Moldova, a Legii contenciosului administrativ, **Consiliul Coordonator al Audiovizualului**

### **DECIDE:**

1. A respinge sesizarea nr. 705 din 23.12.2015, parvenită de la AO „Asociația pentru Dezvoltarea Culturii și Protecției Drepturilor de Autor și Conexe „APOLLO” și consumatorii de programe Vasile NĂSTASE și Vitalie GORELCO, ca inadmisibilă (PRO – (8) – D. CIOCAN, O. BARBĂLATĂ, Iu. COLESNIC, A. COZMA, O. GUȚUȚUI, C. MÎȚU, M. ONCEANU-HADÎRCĂ și D. VICOL).

2. A lua act de sesizarea nr. 706 din 24.12.2015, parvenită de la AO „Asociația pentru Dezvoltarea Culturii și Protecției Drepturilor de Autor și Conexe „APOLLO” și consumatorii de programe Vasile NĂSTASE și Vitalie GORELCO (PRO – (8) – D. CIOCAN, O. BARBĂLATĂ, Iu. COLESNIC, A. COZMA, O. GUȚUȚUI, C. MÎȚU, M. ONCEANU-HADÎRCĂ și D. VICOL).

3. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcția monitorizare TV.

4. Prezenta decizie va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova și pe pagina web a CCA.

**PREȘEDINTELE**  
Consiliului Coordonator  
al Audiovizualului

**Dinu CIOCAN**