
Decizia nr. 23/150 din 27 septembrie 2017 

1 din 8 

 

CONSILIUL COORDONATOR                     

AL AUDIOVIZUALULUI 

DIN REPUBLICA MOLDOVA 

КООРДИНАЦИОННЫЙ СОВЕТ  

ПО ТЕЛЕВИДЕНИЮ И РАДИО  

РЕСПУБЛИКИ МОЛДОВА 

MD-2012, Chișinău, str. V. Pârcălab nr. 46 

Tel.: (373 22) 27-75-51, fax: (373 22) 27-74-71 

http://www.cca.md 

MD-2012, Кишинэу, ул. В. Пыркэлаб, №. 46 

Тел.: (373 22) 27-75-51, факс: (373 22) 27-74-71 

http://www.cca.md 

 

DECIZIA nr. 23/150 
din 27 septembrie 2017 

 

Cu privire la examinarea sesizării dlui Andrei Năstase, liderul Partidului Politic 

„Platforma Demnitate și Adevăr”, f/nr. din 29.05.2017 

 Pe data de 29 mai 2017, în adresa Consiliului Coordonator al Audiovizualului a parvenit 

sesizarea f/nr. din aceeași dată din partea liderului Partidului Politic „Platforma Demnitate și 

Adevăr”, Andrei Năstase, în care se menționează că posturile de televiziune „Publika TV”, 

„Prime”, „Canal 2”, „Canal 3” și postul de radio „Publika FM” „dezinformează și manipulează 

sistematic opinia publică, induc în eroare deliberat telespectatorii asupra evenimentelor zilnice 

legate de persoana mea, sfidând legea și bunul simț”. De asemenea, petiționarul mai susține că 

acestea operează cu „minciuni și subterfugii”. În acest context, liderul Partidului Politic 

„Platforma Demnitate și Adevăr”, Andrei Năstase, în sesizare face referire la reportajul cu titlul 

„Andrei Năstase se retrage din politică. A mințit când a spus că nu a promovat uninominalul”, 

care a fost difuzat la posturilor menționate mai sus pe data de 25 mai 2017, „prin care s-au indus 

în eroare cetățenii asupra faptului că în cadrul mitingurilor de protest din anul 2016 s-ar fi votat 

rezoluția privind instituirea votului uninominal la alegerea deputaților în Parlamentul 

Republicii Moldova”. Petiționarul mai susține că „această doleanță a fost dezideratul unuia 

dintre activiștii civici care a luat cuvântul în cadrul mitingului de protest din 24 ianuarie 2016, 

și anume Valeriu Pașa, care nu este și nu a fost membru al Platformei Civice Demnitate și 

Adevăr sau al Partidului Politic Platforma Demnitate și Adevăr. Contrar adevărului, utilizând 

tertipuri de montaj, posturile date au introdus în mod voit în știre un neadevăr, insinuând că 

dezideratul acelui activist civic ar fi fost votat în cadrul mitingului ca rezoluție, ceea ce nu 

corespunde adevărului! Utilizând aceleași tertipuri de montaj, radiodifuzorii menționați au 

atașat la știre declarația mea, făcută în cadrul unei emisiuni la portalul Unimedia, prin care am 

afirmat că voi renunța la politică dacă cel puțin la unul din mitingurile de proteste ale 

Platformei DA s-a votat prin rezoluție cerința de instituire a votului uninominal. Astfel, ei au 

lăsat să se înțeleagă că o atare cerință a fost votată prin rezoluție, iar eu sunt un mincinos și 

trebuie să plec din politică, ceea ce nu corespunde adevărului. Totodată, în cadrul reportajului 

nu mi s-a acordat dreptul de a-mi expune punctul de vedere asupra acuzațiilor aduse, fiind 

privat de dreptul la replică”. 

 Liderul Partidului Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”, Andrei Năstase, mai susține 

că acțiunile posturilor de televiziune „Publika TV”, „Prime”, „Canal 2”, „Canal 3” și ale postului 

de radio „Publika FM” contravin prevederilor art. 7 alin. (4) lit. a), b) și c), art. 10 alin. (1) și (5) 

din Codul audiovizualului, precum și constituie derogări de la Codul deontologic al jurnalistului. 

De asemenea, petiționarul subliniază că „dezinformarea și manipularea opiniei publice 

contravin Constituției, legislației și intereselor naționale ale Republicii Moldova”.  

 În acest context, petiționatul solicită: 

- „Constatarea de către Consiliul Coordonator al Audiovizualului a încălcării de către 

posturile de televiziune „Publika TV” și „Prime”, titulare „General Media Group” SRL, 

„Canal 2” și „Canal 3”, titulare „Telestar Media” SRL, și postul de radio „Publika 

FM”, titular „Radio Media Group INC” SRL, toate cu sediul în mun. Chișinău, str. 

Ghioceilor nr. 1, a prevederilor Codului audiovizualului, cu sancționarea lor după toate 

rigorile legii; 

http://www.cca.md/
http://www.cca.md/


Decizia nr. 23/150 din 27 septembrie 2017 

2 din 8 

 

- Constatarea de către Consiliul de Presă a încălcării de către posturile de televiziune 

„Publika TV” și „Prime”, titulare „General Media Group” SRL, „Canal 2” și „Canal 

3”, titulare „Telestar Media” SRL, și postul de radio „Publika FM”, titular „Radio 

Media Group INC” SRL,toate cu sediul în mun. Chișinău, str. Ghioceilor nr. 1, a 

prevederilor Codului deontologic al jurnalistului, cu sancționarea lor după toate rigorile 

stabilite; 

- Prescrierea posturilor de televiziune „Publika TV” și „Prime”, titulare „General Media 

Group” SRL, „Canal 2” și „Canal 3”, titulare „Telestar Media” SRL, și postul de radio 

„Publika FM”, titular „Radio Media Group INC” SRL, toate cu sediul în mun. Chișinău, 

str. Ghioceilor nr. 1, a neadmiterii, pe viitor, a unui astfel de comportament, atât în 

privința mea, cât și în privința oricărei alte persoane sau formațiuni”.  

„De asemenea, solicit organizațiilor nonguvernamentale de media să monitorizeze posturile 

respective de televiziune și radio, inclusiv cel public – „Moldova-1”, pentru a documenta 

derogările de la lege, bunul simț și deontologia profesională”. 

 

Consiliul Coordonator al Audiovizualului a solicitat „General Media Group Corp” SRL, 

„Telestar Media” SRL și „Radio Media Group INC” SRL să-și expună opinia referitor la cele 

invocate în sesizare.  

Prin scr. nr. 16-A din 16 iunie 2017, „General Media Group Corp” SRL a comunicat 

Consiliului că pretențiile invocate de dl Andrei Năstase sunt neîntemeiate: „Astfel, în reportajul 

difuzat la postul „Publika TV” nu s-a menționat nimic despre vreo rezoluție votată. În reportaj 

se menționează că: Liderul Partidului DA, Andrei Năstase, a spus că se retrage din politică dacă 

se confirmă că el și adepții săi au promovat anterior votul uninominal. Asta chiar dacă există 

înregistrări video de la protestele organizate de formațiunea sa care confirmă, fără drept de 

apel, acest lucru. Declarația a fost făcută într-un interviu pentru portalul de știri Unimedia”. În 

acest context, sunt citate declarațiile lui Andrei Năstase: „În 2015, dacă ați știut lucrul acesta, că 

votul uninominal nu este ok, de ce s-a cerut în Piața Marii Adunări Naționale? – Dacă îmi 

demonstrați că la mitingurile Platformei Demnitate și Adevăr există o rezoluție, pentru că asta 

ne-a caracterizat pe noi, toate rezoluțiile noastre au fost votate în Piața Marii Adunări 

Naționale, dacă îmi aduceți rezoluția în care noi am fi militat pe votul uninominal, eu vreți să 

mă las de politică? Mă las de politică”. Totodată, în scrisoare se menționează că reporterul „nu 

spune nimic despre rezoluție” .  

„Declarații de la mitingurile DA: Să avem o nouă Constituție, unde nu numai președintele să 

fie ales de către popor, dar și toți deputații să fie aleși pe circumscripții. Să nu avem liste cu 

niște oameni anonimi care ajung acolo și se vând ca pătlăgelele la piață. Să ne alegem noi 

singuri fiecare deputat și să avem dreptul să-l dăm afară pe nedreptul din circumscripția 

noastră. Cine este pentru?”. 

Urmare a celor expuse mai sus, „General Media Group Corp” SRL vine cu mențiuni: 

- „Ținem să menționăm că libertatea de exprimare constituie unul din pilonii esențiali ai 

unei societăți democratice, una din condițiile esențiale ale progresului ei, cu toate 

acestea nici libertatea de exprimare și nici apărarea onoarei, demnității, reputației 

profesionale și vieții private și de familie nu sunt absolute și nu au prioritate una față de 

alta. 

- Evident că în cazul răspândirii informației care vizează o persoană apare riscul ca 

persoana respectivă să pretindă că i-a fost afectată onoarea, demnitatea, reputația 

profesională și, după caz, viața privată și de familie. 

- Aceste situații nu pot genera automat limitarea libertății de exprimare, care se aplică și 

informațiilor ce contrazic, șochează sau neliniștesc. 

- Prin urmare, soluția corectă în acest caz este o decizie echilibrată adoptată ca rezultat al 

analizei minuțioase a tuturor elementelor relevante cu privire la libertatea de exprimare. 

- Având în vedere cele expuse și întru asigurarea echilibrului necesar, legiuitorul a 

instituit, prin reglementările art. 4 alin. (1) al Legii cu privire la libertatea de exprimare, 



Decizia nr. 23/150 din 27 septembrie 2017 

3 din 8 

 

că statul garantează libertatea de exprimare a mass-media și nimeni nu poate interzice 

sau împiedica mass-media să răspândească informații de interes public decât în 

condițiile legii.  

- În continuare, la alin. (2) al normei sus-indicate s-a stabilit că mass-media are sarcina 

de a informa publicul asupra problemelor de interes public, de a efectua, în conformitate 

cu responsabilitățile sale, investigații jurnalistice în probleme de interes public. 

-  Pe lingă cele expuse, legiuitorul, prin alin. (3) al articolului indicat, a instituit un alt 

aspect de drept important, și anume că libertatea de exprimare a mass-media admite și 

un anumit grad de exagerare sau chiar provocare, cu condiția să nu se denatureze esența 

faptelor.  

- Potrivit jurisprudenței CEDO, acolo unde o judecată de valoare se bazează pe fapte, ea 

nu trebuie considerată defăimătoare atât timp cât faptele sunt rezonabil de exacte și 

comunicate cu bună-credință, și atât timp cât judecata de valoare nu are intenția de a 

conduce la concluzie falsă. 

- Rezultă din esența reglementărilor expuse că sarcina mass-media este de a informa 

publicul despre informațiile de interes public, proces în care cea dintâi trebuie să-și 

respecte obligațiile profesionale. 

- Cu toate acestea, sarcina de informare a publicului nu poate fi exercitată eficient fără un 

anumit grad de flexibilitate acordat libertății de exprimare, și anume prin conținerea 

unor exagerări și chiar provocări, nefiind știrbit caracterul exact al informației și 

prezența dezinformării. 

- Cu referire la speța ce formează obiect de examinare în prezenta cauză este necesar de a 

se menționa că informația reflectată a fost realizată în spiritul respectării libertăților și 

drepturilor fundamentale ale omului, fiind respectate rigorile și standardele 

profesionale.  

- Luând în considerație cele expuse mai sus, considerăm că acțiunile noastre se 

încadrează în prevederile legii, fapt prin care pretențiile înaintate sunt neîntemeiate.  

 

În temeiul prevederilor art. 37 alin. (3) lit. c) din Codul audiovizualului, Consiliul 

Coordonator al Audiovizualului a monitorizat reportajul menționat în sesizare. Rezultatele 

monitorizării au atestat că postul de radio „Publika FM”, posturile de televiziune „Publika TV” și 

„Canal 3” au difuzat, în cadrul buletinului informativ, subiectul cu titlul „Andrei Năstase, 

nedemn și mincinos” (durata: 01:09), iar „Canal 2” a difuzat subiectul cu titlul „Năstase, prins cu 

minciuna”, în cadrul cărora prezentatoarele menționează că „liderul partidului DA, Andrei 

Năstase, a spus că se retrage din politică dacă se confirmă că el și adepții săi au promovat 

anterior votul uninominal. Asta chiar dacă există înregistrări video de la protestele organizate 

de formațiunea sa care confirmă, fără drept de apel, că Năstase minte. Declarația a fost făcută 

într-un interviu pentru portalul de știri Unimedia”. Urmează un fragment din declarația făcută 

de către liderul Platformei „Demnitate și Adevăr”, Andrei Năstase, în cadrul emisiunii 

„Alb&Negru” pentru portalul de știri Unimedia:  

„Elena Robu: În 2015, dacă ați știut lucrul acesta că votul uninominal nu este ok, și atunci de ce 

s-a cerut în Piața Marii Adunări Naționale? Andrei Năstase: Dacă îmi demonstrați că la 

mitingurile Platformei „Demnitate și Adevăr” există o rezoluție, pentru că asta ne-a caracterizat 

pe noi, toate rezoluțiile noastre au fost votate în Piața Marii Adunări Naționale, dacă îmi 

aduceți o rezoluție în care noi am fi militat pe votul uninominal, eu vreți să mă las de politică? 

Mă las de politică”. 

În continuare este difuzată o secvență video cu declarațiile unui participant la mitingul 

organizat de Platforma „Demnitate și Adevăr” în Piața Marii Adunări Naționale: „Să avem o 

nouă Constituție, unde nu numai președintele să fie ales de către popor, dar și toți deputații să 

fie aleși pe circumscripții. Să nu avem liste cu niște oameni anonimi care ajung acolo și se vând 

ca pătlăgelele la piață. Să ne alegem noi singuri, fiecare deputat și să avem dreptul să-l dăm 

afară pe nedreptul din circumscripția noastră”. Imediat după aceasta este difuzată o altă 



Decizia nr. 23/150 din 27 septembrie 2017 

4 din 8 

 

secvență video care ar veni să insinueze că declarațiile făcute anterior sunt urmate de votul 

unanim al celor prezenți. Astfel, în cadru apar liderii Platformei „Demnitate și Adevăr” care 

întreabă mulțimea: „Cine este pentru?” (imagini video cu liderii Platformei „Demnitate și 

Adevăr” și mulțimea prezentă la miting care ridică mâinile în sus, în semn de vot „Pro”).  

Același subiect, cu același conținut, a fost difuzat și de postul de televiziune „Prime”, în 

cadrul căruia prezentatoarea mai menționează că „acum doi ani, membrii Platformei DA insistau 

însă pe reforma electorală pentru ca alegătorii să-și dea votul pentru oameni concreți și nu 

pentru liste de partid”. 

 Urmare a celor expuse mai sus se atestă că posturile de televiziune „Publika TV”, 

„Prime”, „Canal 2”, „Canal 3” și postul de radio „Publika FM” au comis derogări de la 

prevederile art. 7 alin. (4) lit. b) din Codul audiovizualului, care stipulează: „Pentru a asigura în 

cadrul emisiunilor informative ale radiodifuzorilor respectarea principiilor echilibrului social-

politic, echidistanței și obiectivității, aceștia vor plasa fiecare știre astfel încât: să nu fie 

deformat sensul realității prin tertipuri de montaj, comentarii, mod de formulare sau titluri”. 

Prezent în cadrul ședinței publice, reprezentantul „General Media Group Corp” SRL a 

declarat că sintagmele sau sincroanele cu declarațiile lui Andrei Năstase cu care s-a operat au 

fost preluate de pe portalul de știri Unimedia și nu s-a recurs la tertip de montaj sau la 

modificarea esenței mesajului dlui Andrei Năstase. Din acest motiv, nu s-a considerat necesar de 

a oferi dreptul la replică la aceleași afirmații care au fost făcute deja, cu doi ani în urmă.  Prin 

scrisoarea f/nr. din 21.07.2017, „General Media Group Corp” SRL susține că: 

- „Atragem atenția că în sesizarea examinată, petiționarul nu a negat și nu a contestat 

afirmațiile sale date în emisiunea din 2015. Aceasta dovedește caracterul recunoașterii și 

veridicității declarațiilor sale, nefiind temei de verificare suplimentare din alte surse. 

Suplimentar menționăm că legiuitorul, în scopul protejării drepturilor subiective ale 

persoanelor considerate vătămate, a instituit remediul extrajudiciar pentru soluționarea 

preventivă în fața unei puteri a statului sau puteri judecătorești a divergențelor sau 

conflictelor individuale prin aprobarea normei legislative. Astfel, conform art. 27 din 

Legea cu privire la libertatea de exprimare/Dreptul la replică: „(1) Orice persoană ale 

cărei drepturi sau interese au fost lezate prin răspândirea unor judecăți de valoare fără 

substrat factologic suficient are dreptul la replică; (2) Replica se va referi numai la 

informația defăimătoare  contestată, va fi expusă în termeni decenți și nu va conține 

amenințări sau comentarii marginale”. 

„General Media Group Corp” SRL nu a recepționat careva cereri scrise de rectificare 

sau de exercitare a dreptului la replică realizat de petiționar și, respectiv, considerăm că 

gradul de exagerare sau provocare și condiția să nu se denatureze esența faptelor nu a 

fost încălcat, replica nefiind exercitată de petiționar, respectiv, impune soluția de 

respingere a sesizării examinate”. 

Totodată, reprezentantul „General Media Group Corp” SRL a mai specificat că, în cazul 

în care CCA va decide pe viitor ca declarațiile autorului să fie verificate repetat, „General 

Media Group Corp” SRL va prelua această practică și va solicita o replică la declarațiile 

autorului. 

În cadrul discuțiilor și dezbaterilor publice, membrul CCA, Olga Guțuțui, a menționat că 

rezultatele monitorizării  au demonstrat că în subiectul respectiv s-a recurs la tertip de montaj și 

dezinformare. Olga Guțuțui a mai reiterat că există și o decizie a Consiliului de Presă pe 

marginea acestui subiect, care demonstrează că posturile de televiziune „Publika TV”, „Prime”, 

„Canal 2”, „Canal 3” și postul de radio „Publika FM” au comis abateri, inclusiv de la normele 

deontologice ale jurnalistului. Membrul CCA a specificat că posturile menționate nu se află la 

prima abatere de acest gen și este oportun ca acestea să facă jurnalism corect și de calitate și să 

nu recurgă la dezinformarea opiniei publice. 

Totodată, președintele CCA, Dragoș Vicol, a declarat că este regretabil faptul că subiecte 

cu un profund substrat politic ajung să fie examinate în cadrul ședințelor Consiliului, încercându-



Decizia nr. 23/150 din 27 septembrie 2017 

5 din 8 

 

se, astfel, atragerea CCA în diverse dispute cu tentă politică. Adăugând că prin statut, CCA  este 

un organ colegial, care este departe de toate disensiunile politice. Președintele CCA le-a 

recomandat radiodifuzorilor ca atunci când semnalează o anumită problemă și solicită poziția 

Consiliului Coordonator al Audiovizualului să nu se autopronunțe. În acest context, au fost 

făcute referințe la postul de televiziune „Jurnal TV”, care, în cadrul unei emisiuni, se 

autopronunță, face justiție televizată, oferă verdicte și sentințe pe marginea subiectelor difuzate 

de posturile de televiziune „Publika TV”, „Prime”, „Canal 2”, „Canal 3” și postul de radio 

„Publika FM” pe data de 25 mai 2017.  

Pornind de la aceste premise, dar și pentru a lua o atitudine cât mai echidistantă, membrii 

CCA s-au autosesizat cu privire la materialele jurnalistice difuzate de către postul de televiziune 

„Jurnal TV” pentru a vedea dacă postul s-a limitat doar la a trece în revistă anumite articole sau 

dacă, pe lângă aceste treceri în revistă, și-a permis, la rândul său, anumite elemente care vizează 

dezinformarea, manipularea ca răspuns, într-o oarecare măsură, prin aceleași procedee. 

 

Urmare a Deciziei nr. 17/112 din 21 iulie 2017 (pct. 1) și în temeiul prevederilor art. 37 

alin. (3) lit. a) din Codul audiovizualului, Consiliul Coordonator al Audiovizualului a monitorizat 

reportajul difuzat de postul de televiziune „Jurnal TV” în care au fost reflectate subiectele 

menționate în sesizare, difuzate de posturile de televiziune „Publika TV”, „Prime”, „Canal 2”,  

„Canal 3” și postul de radio „Publika FM”. Rezultatele monitorizării au atestat că postul de 

televiziune „Jurnal TV”, la 29.05.2017 (ora de difuzare: 19:11/ durata: 08:31), a difuzat un 

subiect cu titlul „Un nou fals la adresa Platformei DA”, în cadrul căruia prezentatoarea 

menționează că la postul de televiziune „Publika TV” s-a produs „o nouă mostră de fals”. 

Astfel, „jurnaliștii de acolo au difuzat un material în care au trunchiat declarațiile președintelui 

Platformei „Demnitate și Adevăr”, Andrei Năstase, subliniind ideea că formațiunea a susținut, 

în cadrul protestelor, votul uninominal. În consecință, membrii Platformei „Demnitate și 

Adevăr” au sesizat astăzi Consiliul de Presă și Consiliul Coordonator al Audiovizualului și 

solicită sancțiuni”. De asemenea, în reportaj se mai menționează că „totula pornit de la o 

declarație a lui Andrei Năstase făcută într-o emisiune a unui portal de știri. Liderul Platformei 

„Demnitate și Adevăr” a menționat că s-ar retrage din politică dacă se va demonstra printr-o 

rezoluție concretă că formațiunea a pledat pentru votul uninominal. Năstase a subliniat însă că 

niciunul dintre documentele aprobate în cadrul protestelor din Piața Marii Adunări Naționale 

nu prevede votul uninominal și că niciodată nu a pledat pentru acest sistem electoral”.  În acest 

context, sunt puse pe post declarațiile făcute de președintele Platformei „Demnitate și Adevăr”, 

Andrei Năstase, în cadrul  emisiunii „Alb&Negru”, realizată și difuzată de portalul de știri 

„Unimedia”. Astfel, Andrei Năstase susține că „nu există nicio rezoluție” și că la mitingurile lor 

„au participat oameni diverși, oameni cu diferite opinii, oameni cu opinii separate decât opinia 

majorității”: „Au fost și oameni care au avut opinia lor cu privire la uninominal. Dar din 100 de 

mii de oameni dacă a ieșit cineva și a vorbit acest lucru nu înseamnă că s-a regăsit într-o 

rezoluție. În toate … documentele mitingurilor noastre a Marii Adunării Naționale … nu veți 

găsi niciodată  promovarea sistemului uninominal”. În continuare, jurnalista menționează că a 

fost preluată doar o parte din declarație, nu și faptul că la proteste au vorbit oameni cu opinii 

diferite, astfel, postul de televiziune „Publika TV” „l-a acuzat pe Andrei Năstase că a mințit 

atunci când a spus că la manifestațiile de amploare organizate de Platforma „Demnitate și 

Adevăr” nu a fost promovat sistemul uninominal”. Urmează o secvență video din buletinul 

informativ realizat și difuzat de postul de televiziune „Publika TV” în care prezentatoarea susţine 

că „liderul Partidului DA, Andrei Năstase, a spus că se retrage din politică dacă se confirmă că 

el și adepții săi au promovat anterior votul uninominal, asta chiar dacă există înregistrări video 

de la  protestele organizate de formațiunea sa care confirmă fără drept de apel că Năstase 

minte”.  

În continuare, în reportaj se afirmă că subiectul dat a fost difuzat și de posturile de 

televiziune „Prime”, „Canal 2”, „Canal 3”, dar și de postul de radio „Publika FM”. De asemenea, 

se mai menționează că în aceeași știre a fost inclus și „un fragment dintr-un discurs al 



Decizia nr. 23/150 din 27 septembrie 2017 

6 din 8 

 

activistului civic Valeriu Pașa despre beneficiile uninominalului, iar imediat după această luare 

de cuvânt au urmat imagini în care cetățenii din Piața Marii Adunări Naționale ar vota, 

chipurile, pentru rezoluția care include promovarea votului uninominal”. Și că „o simplă 

căutare pe internet a înregistrării video a protestului din 24 ianuarie 2016 arată că postul 

deținut de oligarhul Vladimir Plahotniuc minte, întrucât textul documentului pentru care au 

votat oamenii din Piața Marii Adunări Naționale nu conține modificarea sistemului electoral” 

(este prezentat un fragment video de la mitingul organizat în Piața Marii Adunări Naționale de 

către Platforma „DA” în care mulțimea de oameni votează o rezoluție). 

 O altă „minciună tirajată de Publika TV”, susține jurnalista, este că „Valeriu Pașa, 

expert asociat la Transparency International Moldova, ar fi membru al Platformei Demnitate și 

Adevăr”. În acest context, sunt puse pe post declarațiile făcute Valeriu Pașa telefonic. Astfel, 

acesta susține că nu a fost niciodată membru al Platformei DA, nici măcar a platformei civice. 

Mai mult decât atât, secvența de câteva secunde a fost ruptă din contextul unui discurs mai larg, 

în care el s-a referit la necesitatea unor reforme profunde după scoaterea statului din captivitate.  

Valeriu Pașa califică acțiunile drept manipulatorii, cu scopul de a amăgi lumea și că totul face 

parte din așa-numita campanie de promovare a votului uninominal.  

O „reacție dură la minciuna promovată de Publika TV”, specifică jurnalista, a avut-o și 

președintele Platformei „Demnitate și Adevăr”. Aşadar, Andrei Năstase a declarat pe o rețea de 

socializare următoarele: „M-au retras din nou din politică. Nu e pentru prima oară. Și doar pe 

unul îl vor retras. Pesemne, le arde și lor posteriorul, ca și celui pe care o să-l aducem într-o zi 

la judecata dreaptă, pentru corupția, hoția și sărăcia cu care a nenorocit această țară. Rămâne 

cum am stabilit. Mai întâi salvăm țara de gunoiul oligarhic, vom aduce oamenilor libertatea, o 

viață mai bună, cu familiile reunite acasă”. 

Spre finele reportajului, jurnalista vine cu următoarele afirmații: „Pe lângă sesizările la 

Consiliul de Presă și la CCA, politicianul a expediat note informative ambasadorilor acreditați 

la Chișinău. Am încercat să obținem o reacție de la „Publika TV”, însă la numărul afișat pe site-

ul televiziunii ne-a răspuns o secretară, care a declarat succint că va încerca să transmită 

informația. Menționăm că nu este pentru prima dată când Platforma „Demnitate și Adevăr” și 

președintele acesteia, Andrei Năstase, este linșat mediatic la televiziunile oligarhului Vladimir 

Plahotniuc. Recent, „Publika TV” a difuzat un material în care a menționat că la o întâlnire cu 

locuitorii din nordul țării, Andrei Năstase ar fi fost huiduit. Acest post a uitat însă să menționeze, 

așa cum susțin sătenii, că era vorba despre câțiva bărbați în stare de ebrietate, și nici nu a luat o 

reacție de la reprezentanții Platformei „Demnitate și Adevăr”.  

Acum două săptămâni, reprezentanții câtorva ONG-uri au făcut public un raport care a 

relevat, printre altele, că posturile TV care fac parte din conglomeratul General Media Group, 

controlate de Plahotniuc, servesc în ultimii doi ani drept instrumente de pregătire a opiniei 

publice pentru acțiuni contestabile ale guvernării, pentru linșajul oponenților.  

Mai mult, eurodeputatul Michal Boni a cerut dezmințiri și scuze publice de la postul de 

televiziune „Publika TV”. Oficialul, care a ținut în Parlamentul European un discurs critic în 

privința modificărilor electorale și amenințărilor la adresa libertății presei din Moldova, a fost 

prezentat de acest post drept un susținător al guvernării de la Chișinău. Michal Boni a expediat 

o scrisoare electronică pe adresa redacției „Publika TV”, în care amenință cu judecata. 

Televiziunea nu a reacționat, deocamdată. 

O altă mostră de manipulare a fost și în cazul președintei Partidului Acțiune și 

Solidaritate, Maia Sandu. Atunci când ea era candidată la prezidențiale, Prime TV, post care 

aparține lui Vladimir Plahotniuc, a difuzat un reportaj manipulator în plină campanie electorală 

despre pretinsa susținere a Maiei Sandu de către diaspora siriană. În știre au apărut trei 

studenți străini care învață la Chișinău. Subiectul a făcut trimitere și la presa afiliată 

socialistului Igor Dodon, care a tirajat informația precum că Maia Sandu și-ar fi dat acordul ca 



Decizia nr. 23/150 din 27 septembrie 2017 

7 din 8 

 

Moldova să primească refugiați din Siria. Informația a fost negată de șeful Departamentului 

Relații cu Publicul al Uniunii Creștin-Democrate din Germania, condusă de Angela Merkel. 

După difuzare, tinerii sirieni care au apărut în reportaj au declarat că răspunsurile lor au fost 

scoase din context, iar postul de televiziune a înlăturat materialul de pe site”. 

Urmare a celor menționate mai sus, s-a atestat că postul de televiziune „Jurnal TV” a 

comis derogări de la prevederile art. 7 alin. (4) lit. b) din Codul audiovizualului, care stipulează: 

„Pentru a asigura în cadrul emisiunilor informative ale radiodifuzorilor respectarea principiilor 

echilibrului social-politic, echidistanței și obiectivității, aceștia vor plasa fiecare știre astfel 

încât: să nu fie deformat sensul realității prin tertipuri de montaj, comentarii, mod de formulare 

sau titluri”. Astfel, în cadrul subiectului cu titlul „Un nou fals la adresa Platformei DA” din 

29.05.2017, jurnaliștii postului de televiziune „Jurnal TV” au recurs la formulări și comentarii pe 

marginea apartenenței politice a lui Valeriu Pașa, atribuind aceste declarații postului de 

televiziune „Publika TV”: „O altă „minciună tirajată de Publika TV” este că „Valeriu Pașa, 

expert asociat la Transparency International Moldova, ar fi membru al Platformei Demnitate și 

Adevăr”. Este de menționat că în subiectul cu titlul „Andrei Năstase, nedemn și mincinos” din 

25 mai 2017, difuzat de postul de televiziune „Publika TV”, nu se regăsește o astfel de afirmație 

din partea televiziunii.  

O altă idee transmisă de către jurnaliștii postului de televiziune „Jurnal TV” 

consumatorilor de programe este și cea despre liderul  Platformei DA, Andrei Năstase, care a 

avut o „reacția dură la minciuna promovată de Publika TV”. Însă din declarația lui Andrei 

Năstase postată pe o rețea de socializare, ulterior citată de către postul de televiziune „Jurnal 

TV”, nu se regăsesc astfel de reacții atribuite, nemijlocit, postului de televiziune „Publika TV”: 

„M-au retras din nou din politică. Nu e pentru prima oară. Și doar pe unul îl vor retras. 

Pesemne, le arde și lor posteriorul, ca și celui pe care o să-l aducem într-o zi la judecata 

dreaptă, pentru corupția, hoția și sărăcia cu care a nenorocit această țară. Rămâne cum am 

stabilit. Mai întâi salvăm țara de gunoiul oligarhic, vom aduce oamenilor libertatea, o viață mai 

bună, cu familiile reunite acasă”. 

 

Cu referire la rezultatele monitorizării atestate de către Consiliul Coordonator al 

Audiovizualului, reprezentantul „JURNAL DE CHIŞINĂU PLUS”, prin scr. nr. 133-E/04 din 

19.09.2017, a declarat următoarele „Prin scrisoarea CCA  din 14 septembrie 2017 ne-a fost 

remis un așa-numit Raport de monitorizare … și atestăm că acesta este o reproducere a 

conținutului reportajelor noastre, dar include, la final, o concluzie dictată din afara CCA, care 

nu are un suport probatoriu și faptic cu restul textului, scopul fiind doar de a „legaliza” 

sancțiunea care urmează să ne fie aplicată de rând cu posturile vinovate direct de manipulare”. 

 

Având în vedere cele invocate de „JURNAL DE CHIŞINĂU PLUS” specificăm că 

Consiliul Coordonator al Audiovizualului monitorizează conținutul serviciilor de programe 

oferite de radiodifuzori ori de câte ori Consiliul consideră necesar sau este sesizat cu privire la 

nerespectarea de către radiodifuzor a normelor de reglementare în domeniu. Astfel, concluzia 

inclusă în raportul de monitorizare este axată pe analiza cele două materiale jurnalistice 

confruntate și raportată la prevederile legislației în vigoare.  

 

În cadrul ședinței publice, președintele Consiliului Coordonator al Audiovizualului, 

Dragoș Vicol, s-a arătat indignat de reacția „JURNAL DE CHIŞINĂU PLUS” vizavi de raportul 

de monitorizare a CCA, calificat drept „un așa-numit Raport de monitorizare”. Astfel, calitatea 

acestuia din start fiind catalogată drept una depreciativă, lăsându-se de înțeles că Direcția 

monitorizare nu are nicio calitate de a se pronunța.  

Președintele Consiliului a reiterat că CCA se conduce în totalitate de prevederile Codului 

audiovizualului și alte acte care reglementează pluralismul de opinie, libertatea de expresie etc. 

Din acest punct de vedere au fost constatate derogări grave atât din partea unor posturi de 

televiziune, cât și a postului de televiziune „Jurnal TV”. Totodată, președintele CCA a îndemnat 



Decizia nr. 23/150 din 27 septembrie 2017 

8 din 8 

 

radiodifuzorii să nu încerce să includă CCA în cercuitul unor declarații penale sau a unor jocuri 

de culisecu caracter politic, pentru că Consiliul se va conduce de bunul-simț și va încerca să 

investigheze întreaga paletă a acțiunilor, pentru a vedea dacă cei care reclamă anumite abateri nu 

procedează și ei așijderea ca și cei pe care ei îi reclamă.  

Membrul CCA, Olga Guțuțui, a declarat că își menține poziția expusă în ședința din 21 

iulie 2017 și, la fel, consideră că era necesar ca posturile menționate în sesizarea lui Andrei 

Năstase să fie sancționate de către CCA, iar ulterior Consiliul să se autosesizeze dacă au fost 

depistate aceleași derapaje și în cazul postului de televiziune „Jurnal TV”.  

La rândul său, președintele Consiliului, Dragoș Vicol, a specificat că acțiunile atât a unor 

posturi, cât și a postului de televiziune „Jurnal TV”  se referă la una și aceeași problemă, iar 

misiunea CCA nu este de a sancționa posturile de televiziune care se află într-un război mediatic 

fratricid.  

 

În conformitate cu prevederile Codului audiovizualului nr. 260-XVI din 27.07.2006, ale 

Statutului CCA, aprobat prin Hotărârea nr. 433-XVI din 28.12.2006 a Parlamentului Republicii 

Moldova, Consiliul Coordonator al Audiovizualului 

DECIDE: 
 

 

1. A lua act de sesizarea dlui Andrei Năstase, liderul Partidului Politic „Platforma 

Demnitate și Adevăr”, f/nr. din 29.05.2017 (PRO – (7) UNANIM – D. VICOL, O. 

BARBĂLATĂ, D. CIOCAN, Iu. COLESNIC, A. COZMA, C. DUCA și O. GUȚUȚUI). 

2. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcția monitorizare TV și 

Direcția Monitorizare Radio. 

3. Prezenta decizie va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova și pe 

pagina web a CCA. 

 

PREȘEDINTELE 

Consiliului Coordonator  

al Audiovizualului        Dragoș VICOL 


