
Decizia nr. 8/43 din 26 martie 2018 

1 din 2 

 

 

CONSILIUL COORDONATOR                                                     

AL AUDIOVIZUALULUI 

DIN REPUBLICA MOLDOVA 

 

КООРДИНАЦИОННЫЙ СОВЕТ            

ПО ТЕЛЕВИДЕНИЮ И РАДИО   

РЕСПУБЛИКИ МОЛДОВА 

MD-2012, Chişinău, str. V. Pârcălab nr. 46 

Tel.: (373 22) 27-75-51, fax: (373 22) 27-74-71 

e-mail: office@cca.md, http://www.cca.md 

MD-2012, Кишинэу, ул. В. Пыркэлаб, №. 46 

Тел.: (373 22) 27-75-51, факс: (373 22) 27-74-71    

e-mail: office@cca.md, http://www.cca.md 

 

DECIZIA nr. 8/43 
din 26 martie 2018 

 

Cu privire la examinarea plângerii membrilor colectivului grădiniței de copii din 

satul Rădulenii Vechi, r-nul Florești, f/nr. din 22.02.2018  

 

Pe data de 22 februarie 2018, în adresa Consiliului Coordonator al Audiovizualului a 

parvenit o plângere f/nr. din aceeași dată din partea membrilor colectivului grădiniței de copii din 

satul Rădulenii Vechi, r-nul Florești, în care se menționează următoarele: „Colectivul grădiniței 

de copii „Fluturașii” a fost umilit și discreditat de către postul de televiziune „Publika TV” prin 

prezentarea, în cadrul reportajului din data de 06.02.2018 privind scandalul de la grădinița de 

copii din s. Rădulenii Vechi, a informațiilor eronate și neverificate cu referire la: 

- vârsta copilului, care nu avea 4 ani, dar 5 ani; 

- desfășurarea zilei de naștere a directorului grădiniței de copii în incita grădiniței; 

- discreditarea în eter a dnei Burușciuc Galina, educator la grădiniță, făcând referire la 

faptul că dumneaei nu are studiile necesare pentru educarea copiilor, dar și pentru 

faptul speculării pe faptul relațiilor de rudenie între angajații grădiniței”. 

În acest context, petiționarii solicită: „Tragerea la răspundere a postului de televiziune 

„Publika TV” pentru difuzarea neverificată și eronată a informațiilor, pentru discreditarea și 

lezarea onoarei colegii lor, dar și a întregului colectiv din care fac parte, (…) pentru 

nerespectarea eticii de difuzare a informațiilor”. 

În temeiul prevederilor art. 37 alin. (2) din Codul audiovizualului, precum și în scopul 

examinării obiective a tuturor circumstanțelor sesizate, Consiliul Coordonator al Audiovizualului, 

prin scrisoarea nr. 143 din 01.03.2018, a solicitat „General  Media Group Corp.” SRL, fondatoarea 

postului de televiziune „Publika TV”, opinia, în scris, vizavi de plângerea  membrilor colectivului 

grădiniței de copii din satul Rădulenii Vechi, r-nul Florești.  

Prin scrisoarea f/nr. din 13.03.2018, „General  Media Group Corp.” SRL, fondatoarea 

postului de televiziune „Publika TV”, a comunicat următoarele: 

- „În primul rând: considerăm plângerea colectivului grădiniței de copii din s. Rădulenii 

Vechi urmează a fi respinsă. Astfel, în conformitate cu art. 15 alin. (1) al Legii cu 

privire la libertatea de exprimare, „persoana care se consideră defăimată poate 

solicita, prin cerere prealabilă, autorului informației și/sau persoanei juridice care a 

răspândit-o rectificare sau dezmințirea informației defăimătoare…”, respectiv 

declarațiile defăimătoare pe care le consideră reclamații aparțin părinților copiii 

cărora frecventează grădinița, totodată în cadrul reportajului este prezentată și opinia 

directorului grădiniței de copii Fluturașii, dar și opinia primarului s. Rădulenii Vechi; 

- În al doilea rând: evidențiem faptul că acest subiect a fost relatat conform rigorilor și 

standardelor profesionale, fără a discredita, așa cum este menționat în plângere. 

Ținem să menționăm că în cadrul reportajului nu se menționează numele Galina 

Burușciuc, așa cum este relatat în plângere, Publika TV, în spiritul informării obiective 

și echidistante, s-a bazat pe mărturiile părinților, primarului localității și a 

consilierului local, care, de asemenea, acuză administrația grădiniței de încălcări, 

totodată, în cadrul reportajului a fost prezentată și poziția directorului grădiniței, dna 

mailto:office@cca.md
http://www.cca.md/
mailto:office@cca.md
http://www.cca.md/


Decizia nr. 8/43 din 26 martie 2018 

2 din 2 

 

Valentina Burușciuc, fiindu-i respectat dreptul la libertatea de exprimare, dar și 

dreptul la opinie”.  

În scrisoarea sa, reprezentantul „General  Media Group Corp.” SRL face referire la 

prevederile art. 4 alin. (1), (2) și (3) ale Legii cu privire la libertatea de exprimare.  

În acest context, „General  Media Group Corp.” SRL, fondatoarea postului de televiziune 

„Publika TV”, consideră plângerea depusă de membrii colectivului grădiniței de copii din s. 

Rădulenii Vechi, r-nul Florești, ca nefondată.  

În temeiul prevederilor art. 37 alin. (3) lit. c) din Codul audiovizualului, Consiliul 

Coordonator al Audiovizualului a monitorizat subiectul sus-menționat. Rezultatele monitorizării 

au atestat că postul de televiziune „Publika TV” a difuzat, pe data de 06 februarie 2018, un subiect 

cu titlul „Grădiniță pentru adulți” (durata de difuzare: 02 min. 43 sec.), în cadrul căruia reporterul 

susține că un grup de părinți acuză angajații instituției de faptul că lasă des copiii fără supraveghere 

și folosesc blocul alimentar pentru a pregăti bucate pentru mese de pomenire și zile de nașteri. În 

cadrul subiectului se mai menționează că unii părinți se arată nemulțumiți și de faptul că 

directoarea instituției a angajat-o pe nașa sa, care nu are pregătirea necesară, în calitate de educator 

în grupa preșcolară. Totodată, reporterul afirmă că în replică, directoarea grădiniței a negat că în 

blocul alimentar al instituției s-ar pregăti bucate pentru alte ceremonii, însă a susținut că a permis 

angajaților săi să depoziteze produsele alimentare care urmau să ajungă pe masa de pomenire. Cât 

despre copilul care a părăsit instituția fără să fi fost observat de educatori, Valentina Burușciuc a 

declarat că a fost un gest de neatenție din partea educatoarei. 

Este de specificat că pe marginea acestui caz s-au expus un grup de părinți, directoarea 

grădiniței de copii „Fluturașii”, primarul satului Rădulenii Vechi, r-nul Florești, și un consilier al 

primăriei.  

Urmare a analizei calitative s-a atestat că postul de televiziune „Publika TV” nu a comis 

derogări de la legislația audiovizuală în vigoare.   

Conform prevederilor Legii cu privire la libertatea de exprimare, apărarea onoarei și 

demnității oricărei persoane ține de competența altor autorități și organe. Legea respectivă nu 

include Consiliul Coordonator al Audiovizualului în categoria autorităților competente să 

examineze litigiile legate de apărarea onoarei și demnității. 

 

În conformitate cu prevederile Codului audiovizualului nr. 260-XVI din 27.07.2006, ale 

Statutului CCA, aprobat prin Hotărârea nr. 433-XVI din 28.12.2006 a Parlamentului Republicii 

Moldova, Consiliul Coordonator al Audiovizualului 

 

DECIDE:   
 

 1. A respinge plângerea membrilor colectivului grădiniței de copii din satul Rădulenii 

Vechi, r-nul Florești, f/nr. din 22.02.2018 (PRO – (8) UNANIM – D. VICOL, O. BARBĂLATĂ, 

T. BURAGA, V. COJOCARU, Iu. COLESNIC, A. COZMA, D. CURNIC și O. GUȚUȚUI). 

2. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcția monitorizare TV. 

3. Prezenta decizie va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova și pe pagina 

web a CCA. 

 

 

 

PREȘEDINTELE 
Consiliului Coordonator  

al Audiovizualului            Dragoș VICOL  
 

 


